Kerja Sendiri jer

An artist

Assalamualaikum... salam pembuka bicara
aku sebuah blog. aku sebuah blog. aku sebuah blog.

pg smpai tghari semalam, tuan ku keje utk company IT beliau utk the biggest project dpt so far wpun xle smpai 100K lagi, but Alhamdulillah. ptg smpai malam pulak, tuan ku keje utk company photography beliau (company? dh register ke blum :P). but wpun xregister company lagi, yesterday tuan ku dpt job besar utk amik gmbar (xde la besar sgt, but cukup besar untuk sebuah company yg belum register). Alhamdulillah, bln 3 ni byk jobs dpt, mb sbb musim org kawin. and dr project tu skang tuan ku dh de modal skit utk proceed next level utk company tu (boleh la register company mggu dpn yerk,huhu).

masa beli barang2 keperluan business mlm td kt jusco, ada promotion kad kredit. Free registration, waived annual charge, no charge at all klu bayar on time. So sbb dh xde keje, saje la tuan ku register. then kt form tu tanya: Bekerja / Bekerja Sendiri. Kalau bekerja dia mintak salinan  IC + payslip. Kalau bekerja sendiri dia mintak salinan ROC + bank account company + IC. lbh susah lagi dia tanya pendapatan kasar tahunan syarikat, etc etc etc...

susah kan kalau pilih Bekerja Sendiri.. sama la masa tuan ku tanya kalau nk beli kete. payah gile kalau kata kerje sendiri. ye la, company kecik, setakat ROC tu bole le dpt, tp bank account company (current account), alamat ofis (wpun boleh ditipu), pendapatan tahunan company (klu ko tulis angka kecik, confirm susah nk approve borang korang.)

cmna plak klu pilih Bekerja..?? senang jer, payslip. payslip slalu org tipu and boleh direka2. so klu korang keje sendiri n company korang kecik, pilih ke la Bekerja... abis cite, huhu


pengajaran dan iktibar yg boleh diambil:
jalan aku pilih ni jalan susah. nk get serius 100% dr mula, aku xde duit nk buat modal. so kena la aku keje lebih and start dr awal bfore abis studi lagi. ilmu and pengalaman pun xde. ada sesetengah orang keje dulu utk cari modal. cara tu boleh gak sbb ko dpt kenal lagi ramai org utk bisnes ko kelak. cara aku ni benefit dia mb aku blaja selok belok bisnes dr awal.

paling senang? keje je ngan org or kerajaan. terjamin, elaun pun byk!

cuma aku nk tanya korang, 9 dari pintu rezeki datangnya dari mana? ingat lagi lagu yg aku tujukan kt korang ni?

2 Response to "Kerja Sendiri jer"

  1. wani ezryl * says:
    26 Februari 2008 pada 11:05 PG

    mmg respect a sape2 yg buat bisnes ni. bukn senang kn.
    ::)

  2. Author says:
    26 Februari 2008 pada 4:45 PTG

    mmg la xsenang :P
    aku pun xtau lagi berjaya or x...
    cuma kalau aku gagal pun, aku gagal mencuba.
    and mb gagal tu ada hikmah lain :)