Kenapa HP saya kene barred?

Assalamualaikum... salam pembuka bicara
aku sebuah blog. aku sebuah blog. aku sebuah blog.


kenapa kene barred? mesti la sbb xbayar... -> simplest conclusion

tp cite sebenarnya cmni...
broadband tuan ku kne barred sbb xsmpt nk online bayar RM74... mlm tu tuan ku terdesak utk menggunakan tenet, utk menyiapkan tugasan rasmi kerajaan. so ptg tu sblm blk dr ofis, tuan ku tanya la member dia...

Tuan ku: "Weh, simcard celcom klu masuk modem broadband leh online x?"
Member: "Boleh..."
Tuan ku: "Pasti? xleh siap ko nnti"
Member: "Sure bole... aku penah wt dulu... aku gne celcom gak..."


So mlm tu tuan ku pun tuko simcard broadband ngan simcard hp... try connect gi tenet... YES, connection establish!

So gne la dlm 5min, utk bukak emel, download fail and yada2... sbb abis awal sgt, so surf la tenet and download software penting (utk keje gak). abih download, gne facebuk 2minit.

Esk pagi, tetiba hp kne barred... "aik, xkan kne barred psl gne tenet kot?". Tetiba smpai sms dr celcom, dia ckp credit limit exceed. ~RM145... mak aih, xpenah tuan ku gne tipon byk tuh... oleh sbb tipon satu keperluan, tuan ku pun byr RM100 utk clear kan line wpun dh hujung2 bulan dan kering. esk awal pg, kol celcom mintak clear kan line... setel.

tghari... tetiba hp kne barred lagi... hah, kurang asam boy punya celcom! br smlm jerk aku bayar... pg ni br anta 2 sms... xkan anto 2 sms pun dh kne barred kot... dpt lg sms dr celcom, bgtau hp kne barred and balance blum byr ~RM195.... WAT THE FUUUUUH....

trus kol operator celcom dgn pantas dan tuntasnya wpun waktu tu time mkn. dia kte yg smlm tu dia update charge separuh jer... yg arini tu balance lagi kne byr... cm hampeh gileee... klu tau kne barred, baik aku xyah byr dulu smlm.... bila tanya bpe RM sbnrnya kne charge, dia ckp dia xtau... kne tggu ujung bln bila bil kuar... so tnya la, cmna cara dia kira... dia ckp 10KB = RM0.10...
...
...
...

penyudahnya, tuan ku xnk bayar bil dulu wt sementara waktu...

Updated: dail *118# dari mobil anda...dan ikut arahan seterusnya. Sila on kan perkhidmatan broadband sblm anda guna line 3g handset tu

Tuan ku kata...
  • susah gile hidup xde handphone n xde tenet zaman skang... dh la tgh bkursus luar ofis 3 mggu, cmno den nk setelkan keje kt ofis tu???
  • mintak maap kpd rakan2 kerana aku tidak dpt menghubungi mu, mahupun mereply sms2 mu...
pengajaran dan iktibar yg boleh diambil:
  • berkhidmat berkorban utk negara

5 Response to "Kenapa HP saya kene barred?"

  1. wani ezryl * says:
    21 Mac 2011 pada 10:22 PG

    suka hati ko je kan tukar2.. haha. charge simcard hp mmg mahal sbb dia bukan charge bulanan mcm simcard yg di-register khusus utk broadband. tp ko kaya kn,.. tak apa. hahaha

  2. Eiyna says:
    21 Mac 2011 pada 5:49 PTG
    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
  3. Author says:
    21 Mac 2011 pada 5:52 PTG

    aku kayer eh? owh, mekasey... amin... xP

  4. NoName says:
    22 Mac 2011 pada 11:45 PTG

    fuh..kaya siot... dan bukan org pertama yg kena mcm ni.. org dah kena dulu...wakakakaka.. hanya mampu tersenyum...

  5. Author says:
    23 Mac 2011 pada 2:12 PTG

    org kaya pun leh kayap cmni xP