sehari sblm aidiladha


Assalamualaikum... salam pembuka bicara
aku sebuah blog. aku sebuah blog. aku sebuah blog.


genap setahun arwah atuk meninggalkan kami. arwah pergi sehari sblm hari raya Aidiladha, semasa dua dr empat anaknya pergi menunaikan haji di Mekah. arwah pergi semasa ramai anak-anaknya tiada. aku? alhamdulillah, aku smpat utk menatap wajah arwah utk kali terakhir. smpat tlg memandikan, berpeluang utk mengangkatnya, menaiki van jenazah bersama2, dan solat utk beliau. semuanya adalah bantuan yg pertama dan yg terakhir.

mmg sedih, arwah pergi dengan diuji. tuan ku pernah terbaca, manusia yg pergi dlm keadaan susah, antara sbbnya kerana Allah hendak menaikkan martabat beliau 'di sana' nanti. masa arwah masih sihat, nenek pernah suruh tuan ku jmpa arwah, mintak arwah ajar ilmu2 agama. ilmu agama arwah mmg tinggi tp arwah xpernah menunjukkannya. arwah mmg seorang yg low profile. tp tuan ku xsmpat jugak melakukannya. masa tu tuan ku fikir, tuan ku xlayak utk itu. klu fikir balik, macam bodoh sombong pun ada jugak. pakcik tuan ku ada kata, klu kita sentiasa fikir cmtu, smpai bila pun kta xkan buat, and xde siapa pun yg akan buat.

kenangan bersama arwah mmg byk. masa tuan ku kecik, dia slalu bw cucu2 dia pegi 'ngeteh' kt Simpang (nama tmpat). bila raya, dia belikan cucu2 dia bunga api n mercun. kami tau, dia mmg sayangkan cucu2 dia. cuma cucu2 dia je yg xdpt membalas budi dia. byk yg arwah xdpt lihat. arwah xdpt lihat bapa tuan ku naik jawatan, arwah xdpt lihat abg tuan ku grad (antara perkara dia slalu buat utk cucu2 dia), arwah jugak xde masa sepupu tuan ku meminang. nenek kata, klu arwah ada tentu dia bangga dengan semua ni.

last month aku mimpi kan arwah. arwah kmbali muda, sihat, and gembira. xtau samada mainan tdo or bkn, but still aku gmbira. Al-Fatihah utk Allahyarham Badros bin Ahmad... grandfather like no others

pengajaran dan iktibar yg boleh diambil:
tunjukkan sayang anda pd orang yg anda sayang. selagi anda diberi waktu. demi masa sesungguhnya manusia itu kerugian, kecuali orang yg beriman dan beramal soleh, serta mereka yg berpesan2 kepada kebaikan dan kebenaran (An-Nas)

4 Response to "sehari sblm aidiladha"

  1. wani ezryl * says:
    24 Disember 2007 5:08 PTG

    ngeteh tu apa, blankqo?
    ::)

  2. BlankQo | Farid says:
    24 Disember 2007 9:19 PTG

    ngeteh tu 'minum teh di kedai'..
    lebih tepat lagi teh panas yg ada susu, bukan teh 'o'

    cara sebut:
    bunyi 'teh' kat 'ngeteh' tu macam 'Tehran'...
    bkn bunyi teh biasa

  3. s|t| Fa3zaH says:
    28 Disember 2007 5:40 PTG

    ermm...
    i miss him so much....
    sedih baca entry ni...

  4. ch|nan Says:
    15 Januari 2008 5:28 PTG

    errmm..sedey gak...terlalu byk kenangan ngan arwah sbb gua la cucu dia yg selalu di usung kehulu kehilir msa kecik2 dlu..g pasor mlm kt gombang..ngeteh guna piring..mkn kundas..naik 'kotak' kt panchor..ronda2 naik motor jongkong..n mcm yg lu ckp..xsmpt nk balas budi arwah..al-fatihah...semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkn dikalangan para solihin...amin...