the different side of me


Assalamualaikum... salam pembuka bicara
aku sebuah blog. aku sebuah blog. aku sebuah blog.


aku ckp secara jujur je la... wpun bunyinya agak bongkak skit, tp terpksa guna utk intro post ni sbb dh xde idea lain:

tuan ku baik... susah marah nk marah org (except org yg rapat ngan dia, coz dia syg org tu; so klu ko penah kena marah dgn tuan ku, means beliau sayang kt ko)... susah nk mengarah org... mudah menerima seadanya... suka tolong org... jujur... dan mcm2 lg yg baik.

tp itu dulu... itu dulu... skang ni dh xsama... mb atas faktor utk mengubah cara berfikir -"technician->entrepreneur" : try to be upside down-. btul kata org, utk dpt sesuatu, kta kena lps kan sesuatu. this is wat tuan ku rasa happening kt diri dia lately:

1. Boleh menipu org dgn yakin dan tanpa rasa bersalah. DULU: nk tipu pak guard upm pun rasa bersalah. klu bley xnk tipu, klu tpaksa tipu pun tipu sunat. SKRG: br je jd last week, tipu pak guard upm dengan selamba dan penuh yakin, xde rasa guilty. "Saya x-student UPM, sy nk pegi Incubator ada hal skit" (dgn muka jujur..). padahal nk gi kolej doblas.

2. What is wrong, means wrong! DULU: xpela, kesian kt dia... bole ar tu, lebey2 kurang... xkan nk suh dia buat lagi. SKRG: br je jd ptg td. tuan ku print gmbar kt kedai size 4R kuantiti 117 keping, print xlawa. "Apsl gmbar xlawa!!". Reject > 80 keping suruh reprint blk.

3. My tasks is the first priority. DULU: "bolehhhh.. bila2 masa je... ptg ni?? boleh, xde hal punya". wpun petang ni kena study sbb esk exam, kwn2 punya pasal SKRG: byk kali dh jadi, "Aku sibuk ar.. xtau lagi bila free.. tgk ar cmna. nnti aku confirm balik". pastu lupa trus org tu mintak tlg. seribu alasan diberi...

4. Everything is MONEY. DULU: nama pun tolong, xkan nk caj. dgn kawan2 susah ar nk berkira, nnti hilang kawan. keje senang je tu, klu nk caj pun xberbaloi. SKRG: mana ada benda free dlm dunia ni. semua tu duit. masa aku pun duit. ko kena bayar aku...

5. I'm the boss, hire people to do dat! DULU: xpe, kita buat dulu slow2... yg ni kita buat, yg tu kita buat.. klu kita xbuat sape lagi nk buat. kita kena rajin. SKRG: nk kena buat ke ni? alaa.. malasnya.. kita hire je la org lain, mana ada masa nk buat 'dirty' work tu. xpun klu ko rajin sangat ko je la buat"

oh my god... he's going to love wat he is becoming now, but he's gonna hate wat he is becoming later.

pengajaran dan iktibar yg boleh diambil:
kadang2 kita rasa bos2 ni orgnya bongkak n sombong, tp sbnrnya ada reason kenapa dia jd cmtu, bcoz he has to. bila jd cm kes atas ni, aku terfikir cmna agaknya tuhan akan nilai kita, sbb kita jd cmtu kerana kita terpaksa jd cmtu...

mgkin kita mmg xleh boleh nk jadi org yg baik di akhir zaman ni sbb org akan pijak n amik kesempatan atas kita. atau mgkin itulah cara tuhan uji kita, sejauh mana kekuatan kita utk membawa kebenaran di zaman ini

2 Response to "the different side of me"

  1. wani ezryl * says:
    28 Februari 2008 pada 10:31 PG

    kite pun rs diri sgt kedekut recently. semua psl duit nk berkira hahaha. agaknya sifat 'berkira' tu kne ada.. kalau x org len akan salahgunakan kebaikan ko tu.. kn kn. xP

    eh tiba2 kite tnampak gmbr zainal bersaiz penuh kat banner flickr ko itu.. ahaha.

  2. bzz says:
    28 Februari 2008 pada 10:45 PG

    pemurah jgn smpi boros. berjimat jgn smpi kedekut.