Baca le...

Al-Quran - The References of all

Assalamualaikum... salam pembuka bicara
aku sebuah blog. aku sebuah blog. aku sebuah blog.


ptg td tuan ku sempat singgah pg MPH kt midvalley...
mmg banyak rasanya buku tuan ku nk beli, tp byk lagi yg xterbaca.
biasanya klu tuan ku pg bookstore, dia tgk buku2 programming & computer, apple, business & entrepreneur, art & photography n motivation books.
antara yg menarik perhatian cm arini cm inside steve's brain ngan awakening the entrepreneur within. tp dua2 pun xpenah baca so xtau best x. last skali beli who moved my cheese sbb dh tau best (penah baca, cuma tp xpenah ada).

nway, tuan ku xbrape gemar baca ebook. nape? sbb x de feel..
biasa klu baca buku, tuan ku akan terbaring, terlentang, tergolek, terpusing n tertonggeng. so kalau baca ebook, xkan nk wt cmtu smbil pegang laptop. kemudian payah nk buat skimming, nk tgk topik2 yg best or nk skip chapter2 boring. lagi satu baca ebook ni cpt sakit mata, tgk skrin lama sgt. dh la font kecik. klu besarkan font, nk kena scroll plak. so better abiskan duit skit beli buku. lagipun membaca kan baik utk menambah pengetahuan, bkn nya membazir pun.

Kindle? erm, xpenah lagi guna kindle, so xtau best ke x... pekata korang bg hadiah kt tuan ku, br dia bley bg review. Wpun boleh dibuat bergolek2, tp mb xsyok gak... sbb xde bau buku :P lagipun kalau beli buku, bley susun kt almari jadi perhiasan yg cantik supaya senang dicari.

So far, tuan ku slalu pg MPH, Popular, BORDERS. Kinokuniya xpenah pegi sbb jarang g KLCC. Tp kedai bookstore kt TheMall pun menarik gak, xde terkenal tp murah n byk buku famous. Mostly beli kt MPH and Popular. BORDERS cuma utk review buku je, pastu pegi lari ke MPH berhampiran utk membeli buku tersebut (sikap ni tidak patut dicontohi :P). BORDERS mahal sgt ar buku dia, xmampu beb. Popular plak paling murah, tp cawangan pun xbyk sgt kt KL. Pernah beli sekali melalui online, tp belum penah beli dari Amazon.

Byk buku tuan ku beli, beribu RM gak la abis utk buku2 dia. tapi ada sesetengah tu member pinjam tp xpulang, so hilang cmtu jer. tuan ku plak mana la ingat sape yg pinjam. so klu de sesapa yg pinjam xpulang tu hopefully pulangkan la yer.. sian tuan ku...

Tuanku kata...
aku ske membaca. sbb dgn membaca membezakan aku ngan org lain. dr kecik lagi parents aku ajar utk membaca, wpun dulu cuma baca cerita2 dongeng n penyiasatan. skang ngan ada internet, lg byk aku boleh membaca n lg byk ilmu aku dpt. novel adalah antara buku yg aku xbaca.. xtau nape.. mb rasa buang masa kot

pengajaran dan iktibar yg boleh diambil:
Katakanlah: "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran. (Surah Az-Zumar ayat 9)

1 Response to "Baca le..."

  1. wani ezryl * says:
    23 April 2008 pada 11:37 PTG

    tu la nex time ko kne buat mcm sistem kat library tu; siap ada cop tarikh pulang kat belakang. barulah org yg pinjam tu takut nk buat harta sendiri.. hihi :PP