Marah

He's not in the mood

Assalamualaikum... salam pembuka bicara
aku sebuah blog. aku sebuah blog. aku sebuah blog.


marah...
kenapa manusia selalu marah...???
kenapa manusia sering memarahi org yg dia sayang...???

marah, menurut wikipedia:
"Marah is an American rock band that formed in the early 1990s and is closely associated with the cities of Philadelphia, Pennsylvania and Brooklyn, New York."

erm, mungkin bukan definisi marah itu yang aku cari.

setengah org marah seseorang itu, sbb dia sakit hati, atau xpuas hati dgn org tu...
tp ada sesetengah org, marah pulak sbb dia mengambil berat psl org tu...
perasaan yg sama, punca yg berbeza...

marah boleh diredakan...
antaranya dengan ucapan "maaf"...
ataupun dengan menumbuk punca kemarahan itu...
ada masanya pula dengan meminta ganti rugi...

marah boleh mengakibatkan ketegangan selamanya...
marah juga boleh mengakibatkan kasih sayang...
marah juga boleh mengakibatkan manusia hilang kewarasan...

adakalanya marah disertai bersama rasa kecewa...
dan bila kecewa, hanya air mata bisa menenangkannya...


Tuanku kata...
kepada org yg aku pernah aku marahi, dan org yg br je aku marahi... aku mintak maaf. mgkin maaf bukan la jalan yg paling memuaskan hati korang, tp sekurang2 melegakan hati aku yg rasa bersalah n kesal di atas tindakan aku terhadap korang...

pengajaran dan iktibar yg boleh diambil:
api tidak boleh dipadam menggunakan api, tetapi boleh dipadam menggunakan air. renung2kan, dan selamat beramal...

2 Response to "Marah"