cukupkan rukun Islam anda

Assalamualaikum... salam pembuka bicara
aku sebuah blog. aku sebuah blog. aku sebuah blog.


sudahkah anda membayar zakat fitrah taun ni? jika anda sudah bekerja dan bole membeli kfc sbg santapan anda setiap minggu sudah pasti anda bole membayar zakat yg hanya RM5.20 shj (selangor). ala, bukan susah pun... sekurang2nya kta berusaha menghalalkan rezeki kite kan :)

tuan ku bayar zakat smalam kt bazar ramadhan *tiada unsur perbanggaan di sini. bkn byr kt penjual mknan, tp lembaga zakat selangor ade bukak kaunter kt situ. ape? xpenah pegi bazar ramadhan?? kt masjid pun bole byr gak. masjid pun xpenah pegi??? pg la kaunter zakat yg berhampiran. malas???? bayar online kt ezakat pun boleh skang. xde internet connection? *tipu gile, klu ko leh baca post ni, mestila ko ade internet connection! sms pun bole le... Taip Fitrah Selangor dan hantar ke 21999. dh xde alasan dh utk korang xbayar zakat!

Niat dia:
Perseorangan: Ini wang bagi menggantikan beras fitrah yang wajib keatas saya sebanyak RM5.20 pada tahun ini kerana Allah ta'ala.
Bersama Tanggungan: Ini wang bagi menggantikan beras fitrah yang wajib keatas saya dan tangunan sebanyak RM___ pada tahun ini kerana Allah ta'ala
Wakil: Ini wang bagi menggantikan beras fitrah yang wajib keatas _______ dan tanggunggannya yang mewakilkan kepadaku sebanyak RM ___ pada tahun ini kerana Allah ta'ala

Tuan ku kata...
gaji ribu riban, kete besar2, xkan nk bayar zakat yg xseberapa tu pun kedekut!

pengajaran dan iktibar yg boleh diambil:
bayar zakat fitrah tu wajib. tp ape guna bayar zakat fitrah kalau xpose? n ape guna pose klu xsolat? so pose, n solat gak kay... sume tu wajib!

6 Response to "cukupkan rukun Islam anda"

  1. wani ezryl * says:
    10 September 2008 10:41 PG

    kite pon ingt nk bayar, tp bukan ke pendapatan yg kita kumpul tu kne cukup setahun then baru layak bayar zakat? silakan jawab persoalan ni.

  2. BlankQo says:
    10 September 2008 11:01 PG

    klu menurut kt sini, slh satu syarat wajib zakat ialah cukup haul, iaitu cukup setahun. tp ape salahnya byr pun kan, bknnya byk sgt :)

  3. kaizenDaGreat says:
    10 September 2008 11:34 PG

    zakat fitrah dan zakat harta....ada bezanya...
    tapi aku xberapa reti nak terangkan...
    jom kita seru rakan2 utk bayar zakat!!!
    xD

  4. eM-BerG says:
    10 September 2008 3:22 PTG

    jom bayar zakat kat imam seoul..
    haha.. around 5000-6000 jer kot

  5. dR rA1z Says:
    13 September 2008 9:49 PG

    hua cnggih nya malaysia.. byr zakat pon senang.. bge jap jd rakyat mlysia.. ok lar nk anto kudazuki p clinic..

  6. 文章 says:
    11 Ogos 2015 3:20 PTG

    餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 巴里島機票 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 長灘島 長灘島旅遊 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡 婚禮顧問 婚禮顧問