Masjid Acheh

Assalamualaikum... salam pembuka bicara
aku sebuah blog. aku sebuah blog. aku sebuah blog.


Soul

kt area umah tuan ku ada 2 masjid. lets call it Masjid Acheh (sbb ramai org acheh g sana) and Masjid Surau (sbb masjid ni asalnya surau). smlm tuan ku pg ke Masjid Acheh utk solat terawih and korang nk tau ape speselnya masjid ni:
  • korang solat terawih 20rakaat kt sini, lebih laju dari solat terawih 8rakaat kt masjid2 biasa (lbh khusus lagi, masjid surau)
  • purata setiap rakaat terawih ~1min
  • tiada puji2an atau doa diantara 2 terawih
  • hanya surah muqaddam dibaca, dan rakaat kedua confirm Al-Ikhlas

yg positif:
+pantas & ekspress
+korang xsmpat nk tertidur, sbb blum smpat abis bca fatihah, dh ruku'. blum abis baca tahyat akhir, dh salam.
+90% org yg dtg solat terawih 20rakaat
+sesuai utk golongan tua dan uzur (owh, yg muda pun sesuai rupanya!)

yg negetif
-rasa mengah, sedangkan maksud terawih tu ialah rileks
-xtau la khusyuk ke x. tp klu solat lama sgt pun xkhusyuk gak kan :P


Tuanku kata...
akhirnya, dpt gak aku solat terawih 20 rakaat *lol*. first time pg terawih sini tahun lepas, aku ngan abg aku tergelak, sbb kitaorg jer solat 8 rakaat... n pukul 9mlm tepat dh balik umah. haha!

pengajaran dan iktibar yg boleh diambil:
pergi la masjid yg sesuai utk melakukan ibadah. xperlu la cari masjid politik. pg masjid bkn utk politik, utk beribadah n mencari keredhaan Allah.

7 Response to "Masjid Acheh"

  1. Tanpa Nama Says:
    4 September 2008 pada 9:21 PTG

    hahaha...gua ingt...mmg laju giler...adakah masjid acheh tersebut telah diupgradekn???sbb kalo ditgk luarannya, mcm nk runtuh dh bukit 2!!!

  2. Author says:
    4 September 2008 pada 9:36 PTG

    owh, masjid tu masih spt dulu... tanah merah juga masih menjadi tangga ke masjid n licin di musim2 hujan ni. bukit tu pun mmg cm nk runtuh.. hoho

  3. wani ezryl * says:
    5 September 2008 pada 6:15 PG

    hah?!! *mode terkejut masih belum luntur* xDD kitorang sini 8rakaat pun habis pukul 9.30!! lolx

  4. Tanpa Nama Says:
    5 September 2008 pada 8:12 PG

    carikla masjid yg seswai dengan korg... ada satu masjid tu buat 20rakaat tp baca surah hafazan, makcik kat sebelah aku dah mengigil-gigil... sian beliau... =0

  5. saya says:
    5 September 2008 pada 10:31 PG

    salam kepada blog dan tuan blog.. selamat semuanya...

  6. Author says:
    5 September 2008 pada 12:48 PTG

    wani --> huhu, tau xpe.. baik ko dtg masjid ni :P

    kaizen --> 20 rakaat + surah hafazan? mak aihh.. ada kt masjid dkt umah member aku smpai ada pakcik pengsan panjang sgt surah tahfiz tu baca :P

    saya --> hoho, salam gak kpd saya

  7. Author says:
    12 September 2008 pada 12:49 PG

    ok, zamieza complaint kt aku post ni bole membawa kpd ajaran yg terpesung.. let me repair it:

    terawih 20 rakaat = terawih 2 rakaat sebanyak 10 kali
    terawih 8 rakaat = terawih 2 rakaat sebanyak 4 kali

    terima kasih kerana menyedarkan :)