Belajar SLR: Aperture (Blur trick)

Assalamualaikum + Salam Sejahtera...

so far kita dh study psl shutter and aperture... so ini adalah bab aperture (part 2)

ingat lg aku gtau utk dptkan gmbar blur aperture mesti besar??? basically ianya adalah benar, tp still ada cara lain utk dptkan gmbar yg blur...

ok, gmbar dibawah ni sume diambil menggunakan aperture yg kecil jugak la... f5.6. gmbar2 ni baru je ditembak sebentar td demi post ini... anda mungkin dapati gmbar ini sedikit goyang. ini adalah kerana bunga ini adalah milik jiran sebelah yg diambil tanpa kebenaran... jd sedikit takut ketika mengambilnya, haha xP bkn2.. sy nk suh anda lihat backgroundnya yg xblur sgt sbb gne aperture kecik...

tekniknya disini adalah dengan menggunakan focal length (zoom) yang tinggi... aku xajar lagi psl focal length tp hopefully korang faham la sbb topik ni lebey pd tricks... focal length bole dilihat pada lens yg anda beli, yg ada tulis 'mm'... cthnya 12-24mm, 50mm, 18-55mm. so gmbar first ni diambil menggunakan focal length 24mm...


sementara gmbar kedua ni diambil menggunakan 50mm... (utk pengetahuan aku terpaksa menapakkan kaki kebelakang skit supaya saiz gmbar bunga tu lebey kurang sama)


gmbar last ni plak adalah 300mm... (means utk jadikan saiz itu sama, aku kene berlari jauh ke belakang... -klu xphm psl perkara ni, sila abaikan... sbb dulu mse aku baca psl benda ni pun aku xfhm... by time, u will understand)

perhatikan, walaupun sume gmbar menggunakan f5.6 tp gmbar yg gne 300mm adalah lagi blur... ini adalah kerana kamera terpaksa 'memampatkan' jarak diantara satu objek ke objek yg lain... walau bagaimanapun, ini hanyalah trick... means bkn best praktis... sbb dari segi kualiti bokeh (klu xtau bokeh tu ape, pun bole abaikan ayat ni) antara blur yg disebabkan zoom dan blur yg disebabkan aperture besar adalah xsama... perhatikan smula gmbar2 ni dr susunan melintang:




like i mentioned, lens yg aperture besar adalah biasanya mahal... sme gak lens yg zoom / focal length panjang... but still ada choice, in case korang saje2 nk play around ngan lens yg panjang... try carik kt kedai lens 70-300mm, f5.6, sme spt yg aku gne ni.. harga yg baru mb dlm RM700 kot. but aku mention awal2 later korang mb regret ngan lens ni sbb gmbar akan goyang sbb lens ni xde VR (vibrate reduction -sbb tu murah)... so klu just nk wt eksperimen or nk get experience, beli je la second... harga


next story adalah berkenaan dgn ISO... so jgn lupe utk trus memfolow k ;) lots more to come

0 Response to "Belajar SLR: Aperture (Blur trick)"